Wachten op Beter Weer
Stoelendans
Wanneer we de ligplaats in Hydra verlaten, ligt een kandidaat al klaar voor de opvolging. De aanliggende boten eigenen zich de vrijgekomen ruimte onmiddellijk toe. We wensen onze opvolger veel succes.
Felgebogen over het Roer
We steken de golf van Hydra over, nog steeds op fok en motor. Tijdens de oversteek van de Saronische golf, terug naar Olympic Marine, krijgen we die zaterdagmiddag al een voorschot op zondag. De wind waait stevig, veelal uit oostelijke richting. Hoe dichter we bij Attica komen, hoe harder de wind waait.
Sounion Revisited
Volgens afspraak brengen we Fast Sailing op de hoogte van onze verwachte aankomsttijd. Ze vragen echter zaterdag zo laat mogelijk binnen te komen, omwille van de weekendwissel van de charters. Dat brengt ons ook deze keer weer naar de baai van Sounion. De wind bracht vele zeevaarders naar de baai, en het is druk in de baai.
We ankeren in relatief gure omstandigheden. Het houdt ons niet van de gebruikelijke zwembeurt. Wat overblijft van de namiddag wordt ontspannen geconsumeerd.
Aanmeren in Gure Omstandigheden
In de late namiddag begeven we ons dan toch naar Olympic Marine, omwille van de wind op motor nu. Op de zeestraat van Markonisos staat een felle noordooster, wat zijwind betekent in de haven. Wouter beslist on-board assistance te vragen om de boot veilig aan te meren in deze omstandigheden. Zoals nogal eens gebeurde, brengt men Nicolas met een rib tot op de boot voor we de haven binnenvaren.
Wouter stelt voor het aanlegmanoeuver zelf uit te voeren, met toezicht van Nicolas. Die maalt er niet om en haalt onverschillig de schouders op.
Of Toch Niet
Bij het binnenvaren blijkt het in de haven zelf echter erg rustig. Op aangeven van Fast Sailing leggen we zijdelings aan. Dat loopt op wieltjes.
We overlopen het lijstje van diensten en herstellingen met het team. Een twintigtal punten.
Boot op Rust
Dit was onze laatste zeilweek van het voorseizoen. Tijdens de zomermaanden wordt en niet gezeild, omwille van de hitte. We wachten op beter weer, zeg maar.
De boot wordt gepoetst en klaargemaakt voor twee maanden inactiviteit. Dat gaat van het ledigen van de koelkast en het droogzetten van de dark water tanks, tot het afspoelen van het dek en de installatie van alle afdekschermen en bashes. De stormkap en de bimini worden opgeborgen, de frames opgevouwen en gezekerd. De lijnen langs de mast worden strak gespannen, en opgebonden om niet te klapperen waar nodig.
Geborgenheid
Tijdens de nacht komt de wind sterk opzetten. Sommigen onder ons kijken dit ontij met lede ogen aan, en laten er hun slaap voor. Anderen wentelen zich in de geborgenheid van de kajuit, en genieten van het wiegen van wind en water. Maar allen zijn blij dat we tijdig in de haven aankwamen.
Windkracht Acht
Zondag komen de voorspellingen uit. We meten 38 kn wind, ofwel 8 Bft, in de beschutting van de haven.
Hoewel numeriek, van 0 tot 12, is de schaal van Beaufort een waardenschaal, gebaseerd op bepaalde effecten van de wind op zee of op land, en geen numerieke schaal in de strikte zin van het woord. Schuimkopjes op de golven vanaf 3 Bft, bijvoorbeeld.
Een snelheid kan omgerekend worden naar de corresponderende waarde op de schaal van Beaufort met de formule (v/0.836)^(2/3)
, waarbij v
de snelheid in m/s is. De omrekening van een snelheid uitgedrukt in kn naar m/s wordt gegeven als k*1.852/3.6
, waarbij k
de snelheid in kn is. Vermenigvuldigen met 1.852
om km/u te bekomen, en vermenigvuldigen met 1000/3600
om m/s te krijgen.
Deze formules zijn echter niet bruikbaar als je achter het roer van een boot staat. Een goede benadering is daarom (k+5)/5
, waarbij k
weerom de snelheid in kn is. Een berekening die makkelijk uit het hoofd kan.
De omrekening van de windsnelheid naar verschillende eenheden, en de fouten die je maakt met de benaderende formules, worden netjes weergegeven in onderstaande grafiek, met dank aan Chat GPT, na enige correcties met betrekking tot de eenheden.
Afscheid
We ronden de week af met een diner in Lavrio. Maandagochtend vetrekken Ann en Wouter onredelijk vroeg. Daphne en Michael hebben een latere vlucht. Toch neemt Michael de tijd (en de moeite) om ons uit te wuiven tot aan de taxistand.
Terugblik
Omwille van de wind hebben we de Cycladen vermeden. De Saronishe golf bood echter een waardevol alternatief, met de mogelijkheid stukjes van de Peloponnesos mee te pikken.
We kijken terug op een succesvol en bevredigend voorseizoen. De grootste overwinning is voor Ann, die erin slaagde over een periode van vier weken zeilen geen enkele keer ziek te worden. Dat stemt ons hoopvol voor de toekomst.
Reacties
Een reactie posten