De Parel van Kroatië
Ambitieuze Doelstelling
De volgende ochtend, zaterdag, verlaten we Marina Umag rond 11u. Er is zo goed als geen wind. Er zijn geen golven te bespeuren, enkel wat rimpels van de zwakke wind.
Het plan is 140 km te overbruggen naar Marina Losinj, het langste traject van de ganse trip. We proberen nog even op zeil te varen, maar aan 3 tot 4 knopen zou het traject minstens 20 uur in beslag nemen.
We komen al gauw tot de conclusie dat onze doelstelling veel te ambitieus is, en beslissen de trip te redden door op motor verder te varen. De motor, met z’n 75 pk, maakt 2.000 toeren per minuut, wat ons consistent boven de 7 kn houdt.
Vanaf heden zullen we de afkorting kn gebruiken voor knopen. Eén knoop is één zeemijl per uur, en één zeemijl is 1,852 km. Zeemijl noteren we dan weer als NM.
Aan 7 kn zou ons traject tot in Losinj nog steeds meer dan 11 uur vergen, wat gegeven het late vertrek niet aangewezen is.
Change of Plan
We beslissen de planning aan te passen – waarvoor dient een planning anders – en tot de meest zuidelijke marina van Istrië te varen. Dat wordt Marina Pula, al opgelijst als alternatief, en reduceert het traject tot 70 km.
Tijdens het cruisen zien we een glimp van een groep dolfijnen, ver en vluchtig. Ontelbare kwallen zweven in het water waar de boot zich een weg doorheen baant, als nimfen van de zee.
Rond 19u30 komen we aan in Marina Pula.
Een Wereld van Contrasten
De stad Pula ligt in een grote zeearm, en wordt aanbevolen als één van de bezienswaardigheden van Kroatië, met een uitstekend bewaard amfitheater.
Bij het binnenvaren van de zeearm blijkt de stad verscholen achter een industrieel complex. Dat levert prachtige plaatjes op.
Hommeles op Kanaal 17
Bij het naderen van de jachthaven roepen we de marinero op met de marifoon, op kanaal 17. Geen antwoord. Na vijf pogingen zonder antwoord beslissen we zelf een ligplaats uit te kiezen.
Tijdens het aanmeren komt dan toch een verontwaardigde marinero opdagen, druk gebarend waarom we hem niet gecontacteerd hebben. We hebben een demonstratie van de marifoon nodig om hem te overtuigen dat het probleem zich aan zijn kant situeert, waarna hij kalmeert. Ook ditmaal aangemeerd zonder incidenten.
Naast ons komt een Oostenrijks heerschap aanmeren met een Oceanis, single-handed, zonder noemenswaardige drukte, alsof het vanzelf gaat.
De Parel van Kroatië
Eens aangemeerd aanschouwen we het historisch wonder in het hartje van Pula.
We wandelen de stad in en stappen het eerste het beste restaurant binnen, op vijf minuten van de marina. We gebruiken een eerlijke maaltijd voor een West-Europese prijs.
Prachtige foto’s flink gedaan zus
BeantwoordenVerwijderenDank, zus. Kroatië is werkelijk prachtig. De duizenden eilanden, het reliëf, de zee, dorpjes van enkele generaties terug ... Dat helpt.
Verwijderen