De Grote Oversteek

Samenstelling van het team en opstellen van de planning voor de overtocht van Split in Kroatië naar Porto Rotondo in Sardinië, een traject van meer dan 900 zeemijl, in voorbereiding van onze deelname aan de Solaris Cup 2024.

Het Ruimere Plaatje

Het plan voor deze lente wordt gestut door onze intentie deel te nemen aan de Solaris Cup 2024 in Porto Rotondo, Sardinië.

Dit betekent dat we vóór 23 mei in Porto Rotondo moeten zijn. Van Split naar Porto Rotondo, over zee, waarbij we de laars van Italië ronden, is een traject van 900 NM.

Op nadrukkelijk aandringen – we spreken niet van dwang – van vele zeilvrienden – ja, zo snel gaat het – hanteren we voortaan de zeemijl (nautical mile) als maat voor afstanden over water. Met het (deels) afzweren van het metrisch stelsel werpen we één van de laatste gebruiken van de landrotten af, op weg naar volwaardig zeemanschap.

De zeemijl, reeds eerder kort toegelicht, ditmaal wat meer uitgediept, ook wel nautical mile, afgekort tot NM of nmi, bedraagt 1852 meter. Deze afstand komt overeen met 1 boogminuut op een meridiaan. Een meridiaan of lengtecirkel is een cirkel op het aardoppervlak die door beide polen gaat.

Merk op dat dit niet opgaat voor breedtecirkels of parallellen, omdat deze niet allen een gelijke lengte hebben. Op een zeekaart, met het noorden bovenaan, ijken we afstanden op een verticale lijn.

Een Ambitieus Plan

Het traject wordt gepland met uiterst ambitieuze timing. Dit omwille van beschikbaarheid van de skippers. We realizeren ons nu vooraf dat dit weerom niet in lijn is met het tweede kameleonprincipe, maar echter wel met het eerste.

We knippen het traject in twee, ongeveer in het midden. We zeilen eerst van Split naar Catanië, op Sicilië, 520 NM. Na een rustpauze zeilen we verder van Catanië naar Porto Rotondo, Sicilië, ongeveer 460 NM.

We zullen elk van de deeltrajecten afleggen in een beperkte tijdspanne. Sommige zaken werden gecreëerd in 6 dagen, wij plannen voor elk traject 4 dagen. Na veel wikken en wegen, bouwen we 2 dagen marge in, zonder te verzaken aan onze oorspronkelijke doelstelling. Een goed voorbeeld verdient navolging.

Voor het eerste deel betekent dat 130 NM per etmaal, wat aan een gemiddelde snelheid van 6 knopen een doorlooptijd van bijna 22 uur vraagt. Het wordt dus dag en nacht varen, in een wisselregime van bijvoorbeeld 4 uur op en vier uur af, een interessante toevoeging aan het leertraject.

Een Bont Gezelschap

Op zoek dus naar skippers, mensen met voldoende ervaring om zo’n traject tot een goed einde te brengen, zonder al te veel risico.

Vooreerst zal Ann niet deelnemen aan het eerste deel van het traject, Split-Catanië (520 NM). Kwestie het noodlot niet te tarten. Pierre-Michel, collega en skipper gepland voor de Solaris Cup 2024, bracht Benoit aan. Zij zijn beiden lid van een trio met een gedeelde Pogo op de Noordzee. Benoit heeft onder andere ervaring als skipper van een team van 10 op de zeeën bezuiden Australië.

Omdat het traject met twee personen nog als te risicovol wordt ingeschat, vooral in termen van timing, vervoegen na enig zoeken Sébastien en Edgar het team. Sébastien is een ervaren zeiler met verschillende wedstrijden op zijn palmares, waaronder het Open Noordzee Kampioenschap, Oostende-Ramsgate, in the Half Ton Class. Edgar is amateurzeiler, met onder andere een deelname aan de Dragon Gold Cup Ostend 2011 achter de kiezen.

Met 4 personen, waarvan 3 met relevante ervaring, moet de klus geklaard kunnen worden.

Het traject loopt vanuit Split, waar we meteen de Adriatische zee oversteken naar Capo Vieste, langs de oostkust van Italië, rond de hiel van de laars, aan de noorkant van de Ionische zee, tot in Catanië.

Wissel van de Wacht

Voor het tweede deel van het traject, Catanië-Porto Rotondo (460 NM), waar eveneens Benoit voor de nodige expertise zal zorgen, vervoegen Ann, dochter Lore en lief Mats het gezelschap. Dat geeft een team van 5 personen, weliswaar met een pak minder ervaring dan tijdens het eerste deel.

Dit traject werd nog niet in detail uitgepland, maar zal vermoedelijk lopen via de oostkant en vervolgens de noordkant van Sicilië, met oversteek van de Tyrreense zee naar het zuiden van Sardinië, om dan langs de oostkant van Sardinië tot in Porto-Rotondo te komen.

Aftellen tot vrijdag, dan begint dit tweede avontuur ...

Reacties

  1. Ambitieuze planning … Veel succes !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral nieuwsgierig naar de fysieke en mentale belasting van zo'n dag-en-nacht regime.

      Verwijderen
  2. Veel succes met de vaaronderneming wij duimen zus 💋💋

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel zus. Begin juni komen we ter plaatse verslag uitbrengen.

      Verwijderen
  3. Het ziet er fantastisch uit: zeilboot en avonturen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zoeken nog zeilers voor de tweede jaarhelft. Blokkeer je agenda maar vast.

      Verwijderen
  4. Daphne & Michael3 mei 2024 om 14:22

    Fantastisch Wouter! Heel veel zeilplezier op jullie tocht in het tweede deel van de grote challenge. Schip vaart heerlijk comfortabel en met een beetje wind snel 7 tot 8 knopen. Succes, geniet ervan en tot binnenkort. Vele NM-groeten. Daphne & Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondertussen hebben we al wat antwoorden gekregen aangaande, weldra in een volgende post. We verklappen alvast dat we 518 NM aflegden in 80u33, aan een gemiddelde snelheid van 6.4 kn, inclusief rusttijd. De hoogst behaalde snelheid was 14.2 kn.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De Cirkel van Delos

A Fish Called Benoit

Opstarten na een Lange Winter