Opstarten na een Lange Winter

Een lange winter was het aftellen naar het nieuwe zeilseizoen. Nu is het eindelijk zover. Donderdag begeven we ons opnieuw naar Porto Rotondo, waar Minke Balaena de winter heeft doorgebracht, om de overtocht naar Griekenland aan te vatten.

Een Bonte Bende

Wij, dat zijn Benoit, Edgar, Pim en Wouter, een bonte bende. Pim is de newbie, en zal met de overtocht meteen ook zijn zeildoop krijgen.

Eerst Wat Weerstand

We brengen graag een happy story, maar ook ditmaal moeten we eerst wat tegeslag verwerken vooraleer het beter wordt. Vooreerst is de bagage van Benoit ook ditmaal in Munchen achtergebleven. We vragen ons ondertussen af of het de koffer, de inhoud of de bagagedrager is. Time will tell.

Ten tweede zit het weer tegen. Een lage drukgebied aan Spaanse zijde en een hoge drukgebied boven Italië. Beide versterken een zuidelijke wind. In de haven haalt die makkelijk 35 kn, op zee wordt tot 8 Bft gerapporteerd. Geen omstandigheden om uit te varen.

Bij een eerste, korte afstemming met Marco van b yacht service club blijkt de gennaker furler voor repair naar Karver, en wordt die niet op korte termijn terug verwacht. Marco heeft ook geen spares in voorraad. Het eerste traject zal bijgevolg zonder gennaker afgelegd worden.

En wat de groceries betreft, is geen van de supermarkten in Porto Rotondo open in deze periode van het jaar. Dat wordt dus met de taxi naar Olbia om inkopen te doen.

We nuttigen het avondmaal in restaurant Terranostra in Olbia, een oude bekende en een aanrader, met een goede Brunello di Montalcino, tractatie van Wouter, en het enige lichtpuntje van de dag.

Dan De Doorstart

De volgende dag kondigt zich wat meer hoopvol aan. Met 7u30 zijn we relatief vroeg op. Pim verbaast zich over de slaapkwaliteit op de boot, ondanks het geweld van de wind de ganse nacht. De anderen, ervaren zeilers als het zijn, maken er niet veel van.

Gegeven de weersomstandigheden wordt het vertrek uitgesteld tot vrijdagavond, minstens, mogelijk tot zaterdagvoormiddag.

Marco en Horace zijn vanaf 9u30 present. Het verkorten van de main sail furling loop, afgesproken interventie in januari, wordt alsnog opgestart. Het overlopen van de lijst met issues wordt voor de namiddag ingepland.

Edgar, Pim en Wouter gaan inkopen doen in Olbia, met de taxi. Proviand voor de ganse week, een winkelwagen vol.

Het Lijstje

Na de middag wordt het lijstje overlopen. Het lijstje, dat startte met een handvol euvels na de oversteek van Monfalcone naar Sardinië, later aangevuld met averij van de regatta en het ganse zeilseizoen van 2024.

Daaruit blijkt dat de b yacht service club zijn werk uitstekend gedaan heeft:

  • Het toilet van de mastercabine werd grondig getest, tot en met het vervangen van de vermaler. Het probleem bleek een klep in de vermaler te zijn.
  • Al het getuig werd nagekeken en vervangen of gerepareerd waar nodig.
  • De ankerketting werd systematish gemarkeerd met gekleurde verf om de uitgelaten lengte beter in te schatten.
  • Een losliggende tegel werd gestabiliseerd.
  • De drukknopen van de kussens van de cockpit werden vast gemonteerd, in plaats van met de gebruikelijk zuigertjes, die immers systematisch loslaten.
  • En het probleem van de elektromotor van de Dinghy werd opgelost. Remigo, de fabrikant vond geen lek, maar stelde wel vast dat de motor water bevatte. Dus hebben we een nieuw exemplaar gekregen.

En nog veel meer, op de gennaker furler na dan. We bestellen een nieuwe furler, met adapter, die binnen de vier werkdagen leverbaar is.

Deze zal geleverd worden op ons thuisadres in België, zodat hij ter beschikking is voor het tweede deel van de oversteek. De huidige furler kan, na reparatie, dienst doen voor een toekomstige code zero.

I Wobble U

Als een goed huisvader stelt Benoit voor de motor te controleren.

Dat gaat volgens het wobble principe, of zelfs “I Wobble U”:

  • I – Insulation – Schakel het startmechanisme uit, zodat niemand deze kan starten.
  • W – Water – Controleer het koelwater op lucht of vervuiling.
  • O – Oil – Controleer het oliepeil.
  • B – Bilge – Kijk of er geen olie in het ruim gedruppeld is.
  • B – Belt – Controleer de aandrijfriem op schade.
  • L – Look Around – Zoek naar andere anomalieën.
  • E – Exhaust – Verifieer dat de boot koelwater uitspuwt, zonder blauwe rook.
  • U – Undo Insulation – Schakel het startmechanisme weer aan.

De motor doorstaat de controle met glans. Hij werd dan ook pas gereviseerd.

Een Valse Noot

Na controle blijkt de meter van de dieseltank 60% aan te geven.

We leerden echter met schade en schande dat die schaal niet lineair is op de boot. De pomp in de haven van Porto Rotondo is echter gesloten, en zo ook in Porto Portisco, een naburige jachthaven.

De service provider komt ter hulp met een handvol bidons die met veel zorg en toewijding in de tank geledigd worden.

Gewijzigde Planning

Hoe kan het ook anders ?

De weersverwachting is dat de wind gaat liggen rond middernacht. We plannen vroeg in de ochtend af te meren, en de 210 Nm naar Ustica af te leggen in 36 uur, ttz aan een gemiddelde snelheid net beneneden 6 kn, om daar zondagavond voor schemering aan te komen.

Benoit krijgt goed nieuws en mag zijn koffer ophalen in de luchthaven van Olbia. Edgar koos met verse zalm het meest bederfbare ingrediënt voor zijn recept, en is dus kok van dienst voor het avondmaal. Met een beetje assistentie. Kijk Sarah, zo kan het ook.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De Cirkel van Delos

A Fish Called Benoit