Reizen in Ruimte en Tijd

Over aankomen en vertrekken. Over trimmen, gijpen en vlinderen. Over vriendschap die de context overstijgt.

Bedrijfsreunie

Zondag arriveren de ex-collega’s met de catamaran-ferry vanuit Piraeus, de haven van Athene. We kijken er al een hele tijd naar uit, want het belooft een leuke week te worden. Na een kwartiertje wachten op de kade zien we de ferry aan de einder. Enkele minuten later zetten de ex-collega’s voet aan wal.

Van links naar rechts zien we Leen, Marc en Tom. Vanaf het eerste moment is de collegiale sfeer weer aanwezig.

Taxatie

In voorbereiding van deze week hebben we alvast het gebuikelijke proviand aangevuld. Voor de warme maaltijden moeten we afwachten wie een kookbeurt voor z’n rekening zal nemen, en wat de pot dan zal schaffen.

De boot wordt door de ex-collega’s uitgebreid getaxeerd.

Brandstoftoevoer en Propeller

In afwachting van het bezoek van Richard voor de motorproblemen, installeren we ons op het terras van restaurant Serenita. Richard arriveert rond een uur of twee, met een collega, en heeft na een uurtje het probleem al gevonden en opgelost.

De brandstofleiding van de tank naar de motor werd incorrect geïnstalleerd, waardoor er lucht in de leiding kwam. Omdat het debiet groter is dan wat de motor verwacht - het niet gebruikte deel stroomt door de filter terug naar de brandstoftank - geeft dat niet noodzakelijk een probleem. Tot het debiet wat lager wordt, of de hoeveelheid lucht wat groter, waardoor de hoeveelheid brandstof die wordt aangevoerd toch niet volstaat.

Dit verklaart het stilvallen van de motor en het onvermogen om naar een hoog toerental te gaan. De niet verklaarde observaties, zoals de onwil om in achteruit te gaan, zijn wellicht te wijten aan algengroei of touwresten aan de propeller.

De propeller van het merk EWOL is uitgerust met geveerde (feathering) bladen die in hoek verstelbaar zijn. Dit zorgt voor efficiëntere stuwing onder motor en aanzienlijk minder weerstand wanneer de motor niet draait en de bladen in de lengterichting worden gezet. De vrije draaiing van de bladen kan echter worden belemmerd door aangroei van algen of schelpen, of door touwresten, waardoor de werking vermindert.

Het probleem kan over het algemeen makkelijk verholpen worden door de motor even terug in vooruit en achteruit te schakelen. Een definitieve oplossing is iets voor het winterseizoen, wanneer de boot uit het water gaat.

Voorbereidingen voor Vertrek

De geslaagde ingreep is een hele geruststelling, want we hoeven onze zeilweek niet in te korten. Leen en Ann doen inkopen voor twee warme maaltijden aan boord. We plannen een brandstoflevering om 18u. De was kan opgehaald worden vanaf 19u. En we hebben een reservatie bij restaurant Poseidon om 19u30. Maar eerst verkennen de ex-collega’s de stad en het eiland met dezelfde naam, Poros.

Het diner is uitstekend, naar gewoonte, en de dames ontdekken de voorraad Moscato d’Asti.

Op naar Ermioni

De volgende ochtend staat het voltage van de batterijen erg laag. We bleven drie nachten in Poros, zonder aansluiting op het elektriciteitsnetwerk, en moesten zelfs de stroomgenerator inschakelen.

Het geplande traject loopt tot Ermioni, goed voor 21 NM in rechte lijn over water. Er staat weinig wind, maar we hebben tijd, dus we hijsen het grootzeil en de fok. Het team krijgt een uitgebreide instructie.

Afkruisen

Met 8 kt wind gaat het langzaam, maar naarmate we de golf van Hydra naderen, neemt de wind toe. We moeten even duwen op motor om Cape Skyli te ronden, tussen het eiland Spathi en de Tselevinia eilanden door, omdat de wind daar erg veranderlijk is. Achter ons is het een gewemel en gewroet.

In de golf van Hydra hebben we windstoten tot 16 kt. Dat zijn fijne zeilcondities, maar de wind komt uit het oostnoordoosten, dus we moeten afkruisen.

Afkruisen is varen met de wind in de rug, maar niet recht achter. Hierdoor vermijd je een gevaarlijke recht-voor-de-wind-koers. Door regelmatig te gijpen, kom je op je bestemming terecht, weliswaar met een langere afstand dan in rechte lijn.

Grow as we Go

De omstandigheden geven het team de kans de verschillende manoeuvers goed onder de knie te krijgen. Ze gaan met z’n allen aan de slag.

Ook Ann is tijdens deze reis voortdurend in de weer en neemt een actieve rol op in de crew. Op weg van matroos naar skipper.

Leen, met behoorlijk wat zeilervaring achter de kiezen, ontpopt zich tot een meester-trimmer. Met elke rikketik van de winches ruilt ze wind voor knopen en bestiert ze de boot op het zoute water.

We winnen elke zelfverklaarde wedstrijd in de golf van Hydra.

Trimmen is het afstellen van de zeilen en tuigage om de boot optimaal te laten varen bij de huidige windrichting en -kracht, in het bijzonder met betrekking tot de stand en de vorm van de zeilen.

De sfeer groeit mee met de techniek. Oude vriendschappen worden vernieuwd. Het gezelschap krijgt inhoud en structuur. Met elke windvlaag, elke gijp groeit iets ongrijpbaars aan boord: vertrouwen, herinneringen, vriendschap.

I don't know who we'll become
I can't promise it's not written in the stars
But I believe that when it's done
We're gonna see that it was better
That we grew up together

Een Schoonheidsfoutje

Plots geven de winches het op, waardoor we met de hendel aan de slag moeten.

De generator wordt ingeschakeld, maar dat brengt geen verbetering. Pas na een half uur beseffen we dat de battery charger ook aan moet. Probleem opgelost. What happens on the boat ...

Vlinderen

Naarmate we Ermioni naderen, neemt de wind terug wat af. Geheel per ongeluk zijn we plots aan het vlinderen.

Vlinderen refereert naar een zeilconfiguratie waarbij een schip voor de wind vaart en de fok en het grootzeil elk aan een andere boeg worden uitgeboomd of uitgezet, waardoor de zeilen maximaal wind vangen en samen als twee vleugels werken. Omdat je voor de wind vaart, kan een kleine koersafwijking of windvlaag al leiden tot een klapgijp.

Een klapgijp is een onbedoelde, en dus ongecontroleerde gijp, waarbij het grootzeil plotseling en met kracht naar de andere zijde van het schip slaat, met gevaar voor bemanning en tuigage.

Om deze configuratie enigszins stabiel te houden schakelt Wouter over van autopilot naar manuele bediening van het roer.

Aankomst in Ermioni

Na een viertal uren varen bereiken we Ermioni, waar we aanmeren aan de kade. Het ganse team werd uitvoerig voorbereid op het aanmeren, en het manoeuver verloopt uitstekend.

Een dubbele beloning wacht de ex-collega’s in Ermioni. Aan het eind van de kade vind je minimalistische zweminfrastructuur, met enkele boeien en een laddertje.

Daarna wacht ons een diner in Spirandreas, waar de serveuse ons alweer herkent en warm onthaalt. Ex-collega's die de blog gevolgd hebben begrijpen nu beter de woordkeuze van het kraaien.

De eerste zeildag is uitstekend verlopen, zowel zeiltechnisch als relationeel. Zo begint een week van zeil, zon en hervonden vriendschap, onvoorspelbaar, maar veelbelovend.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De Cirkel van Delos

Minke Balaena

Lady Sail in de Saronische Golf