Porto dell'Etna

Een goede voorbereiding is half gewonnen. En dat vraagt tijd. Short-cuts wreken zich. Over een uitgesteld vertrek uit Sicilië. En over toeval, dat bestaat niet.

Verzamelen in Catanië

Donderdag is het verzamelen in Catanië. De nieuwe crew bestaat uit Benoit, ons ondertussen welbekend, vader en zoon Nico en Nils, vriend Frank, en Wouter. We genieten een avondmaal in hetzelfde restaurant als bij het afscheid na het voorgaande traject, Sikulo. Een succesformule behoeft geen wijziging.

Dat is nadat de dag besteed werd aan het inslaan van proviand. Voor de aankomst van Nico en Nils zeulen Benoit, Frank en Wouter met reiskoffers vol met levensmiddelen door de straten van de stad.

Na het avondmaal slenteren we nog even door de mooie straten van Catanië. Op aangeven van Nico, zich niet bewust van onze noeste arbeid eerder op de dag. Onwetend onwetend.

Vertrek uit Catanië

De haven van Catanië biedt geen tankfaciliteit voor pleziervaart. Op aanraden van de havenmeester van Circolo Nautico NIC begeven we ons naar Riposto, een haven 30 km meer naar het noorden. Daar kunnen we brandstof inslaan voor we de grote oversteek naar het oosten aanvatten.

En oh, ja, 50 EUR vergoeding voor het ankertouw, graag cash.

Iedereen om 8 uur op, koffie, en op naar Riposto. Er is weinig wind, en we willen niet te veel tijd verliezen, dus op motor, 3 uur varen.

Stop in Riposto

Riposto blijkt een pareltje. Een charmant kustdorp, op zo’n 30 km ten noorden van Catania, tegen de voet van de Etna. Weliswaar de andere zijde van de Etna. Het is minder toeristisch dan omliggende plaatsen, ideaal voor wie het lokale Siciliaanse leven wil ervaren.

Langszij aanleggen aan de steiger van het tankstation. De pomp blijkt te groot voor onze boot. Opnieuw aanleggen om het hoekje, waar een kleinere pomp staat.

We besluiten hier het middagmaal te bereiden, en de tijd te gebruiken om de gennaker te monteren. Nico en Frank ontfermen zich over de bereiding. Benoit en Nils gaan aan de slag met de nieuwe gennaker furler.

Ondertussen wandelt Wouter door de haven, wat enkele mooie plaatjes van het leven onder water oplevert.

Toeval Bestaat Niet

Terloops krijg ik een berichtje van collega en vriend Marc. Marc en Florence zijn op roadtrip door Italië naar Malta, in het gezelschap van Kris en Ellie, die we leerden kennen in Cannes. Ze merkten op Marine Traffic dat wij in Riposto pauzeren, precies op het ogenblik dat ook zij daar gaan overnachten.

Met het volledige traject nog voor de boeg echter, is er bij de crew weinig animo om te wachten. We moeten voort, al was het maar voor de gemoedsrust.

Genakker op de Wal

Terug naar de gennaker. Het monteren van de furler verloopt verrassend vlot.

Bij het heisen van de gennaker echter stelt zich een probleem. De val van de gennaker wordt tijdens het heisen opgewonden, waardoor deze niet verder in de mast wil glijden.

De gennaker heeft een top-down furling mechanisme, wat betekent dat de loefzijde van het zeil twee touwen bevat. Wanneer de furler begint te draaien onderaan, winden deze touwen zich om elkaar, tot het zeil bovenaan begint op te rollen door de torsie op de touwen. Vermoedelijk is deze torsie verantwoordelijk voor het opwinden van de val.

Na enkele mislukte pogingen om het probleem zelf op te lossen, bellen we even met Horace van b yacht service club. En ja, een gekend probleem. Je moet de torsie eerst uit het zeil halen, en dan pas het zeil heisen.

Met een hoogte van 22 m en een zeiloppervlak van 155 m2, is de enige oplossing het zeil op de kade te leggen, en daar de uiteinden te draaien tot de torsie eruit is.

Val op de Wal

Blijkt echter dat de val ook zonder zeil opwindt, en de torsie dus op de val zit. Eens dat duidelijk is, wordt het probleem snel opgelost. De val wordt enkele malen tot het uiterste gehesen en gestreken, tot alle torsie eruit is. Dan proberen we opnieuw.

Mannetje in de Mast

Hetzelfde probleem stelt zich. In mindere mate nu, maar toch voldoende om het heisen van de gennaker te verhinderen. Een mannetje naar boven dan, als laatste redmiddel, net als vorig jaar in Crotone. Chinees vrijwilliger van dienst is Nils.

Zo krijgen we de laatste krullen uit de val en kan de gennaker eindelijk volledig gehesen worden.

Een Pakketje

Juist! Wat ik nog vergat te melden.

Enkele uren na ons vertrek uit Porto Rotondo, tijdens onze vorige trip, merkten we dat de bimini niet aan boord was. Even een sms-je naar Marco van de b yacht service club.

Die was voor de winter on shore gestockeerd. En ja, vergeten terug te monteren.

Geen probleem. Ze zenden deze per post naar Olympic Marine. Een pakketje van 15 cm x 150 cm x 400 cm.

Afscheid van Riposto

In de late namiddag vertrekken we alsnog uit Riposto, met enkele uren vertraging. We nemen ons voor Riposto voortaan als thuisbasis op Sicilië te gebruiken.

Marc en zijn gezelschap zullen een uur later arriveren in Riposto, genoeg om ons nog te kunnen ontwaren als een stip aan de horizon. Dat perspectief kunnen we echter niet in beeld brengen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De Cirkel van Delos

A Fish Called Benoit

Opstarten na een Lange Winter