De Mens Zonder Grens
Over het Yachting Festival te Cannes, technische hoogstandjes en uitgepuurde luxe, laboratorium voor de mens zonder grens. En over alweer een showstopper die de planning danig in de war stuurt.
Pronkstuk Minke Balaena
Daags na ons vertrek uit Porto Rotondo vernemen we al van Agata dat Minke Balaena goed en wel is aangekomen in Genua. Daar wordt de boot klaargemaakt voor de boat shows. Eerst een kleine week in Cannes, daarna een kleine week in Genua.
Cannes Yachting Festival
Op 10 september is het zover, en reizen we zelf af naar Cannes, om de boat show aan der lijve te ervaren, en om daar Minke Balaena in volle glorie te zien.
We hebben afspraak met vrienden Marc en Florence, en hun vrienden Kris en Ellie. Beide koppels zijn eigenaars van een jacht en veteranen wat het festival betreft.
De grootste openlucht boat show van Europa biedt een indrukwekkend schouwspel van zeil- en motorjachten, verdeeld over twee havens, Vieux Port en Port Pierre Canto.
Met een ferrydienst tussen de twee havens.
High Society
Naast de boat show trekken we de stad in. Net als de boat show, tekent de stad voor een bont gezelschap van geluks- en fortuinzoekers, avonturiers en opportunisten, met een flinke gehalte m’as-tu vu. We staan even stil bij het Carlton hotel.
‘s Avonds dineren we met z’n allen in één van de vele strandrestaurants, cabaret dansant inclusief, foto’s gecensureerd.
Wouter slaagt er in, naar goede gewoonte, terloops ook door te dringen tot in de wijnkelder van één van de restaurants.
The Sky is the Limit
We staan even stil bij het luxeniveau van de motorjachten, en de ruimte aan boord van de nieuwe Lagoon 60, een 60 voet catamaran met tot 6 slapcabines, en de Solaris 74 RS, een drijvende designvilla, niet in beeld.
Vanity is my Favorite Sin
Zelfs omgeven door al deze pracht en praal, wanneer we niet zeilen, slaat het noodlot toe. Bij het klaarmaken van Minke Balaena voor de boat shows, ontdekte Solaris een barst in de aanhechting van de mast aan de romp.
Dit wordt als een kritisch probleem beschouwd. Er wordt met andere woorden niet meer gezeild. Het kan hersteld worden, maar deze herstelling zal vier weken in beslag nemen. De boot moet uit het water, de mast gedemonteerd, en de romp opnieuw gelamineerd.
Er zijn drie boten van het nieuwe type waarbij ditzelfde probleem werd vastgesteld, niet toevallig allen met een carbon mast. Zo’n carbon mast is stijver dan aluminium alternatieven, en oefent daardoor grotere krachten uit op de boot, vooral bij het stampen.
Solaris biedt spontaan aan deze herstelling uit te voeren onder garantie, en stelt dat het eindresultaat sterker zal zijn dan voorheen.
Terloops wordt opgemerkt dat de dekplaten van de trusters ontbreken, losgeraakt door het varen aan te grote snelheid met de trusters uit. Deze herstelling zal meteen meegenomen worden.
Wat een Zeiler Lijden Kan
Daarmee valt uiteraard onze planning voor het najaar in het water. Wacht ons de taak de uitverkoren medereizigers te informeren, en een volwaardig alternatief te bedenken en te organiseren.














Reacties
Een reactie posten