In Goede Handen

Over de diensten van de Yacht Service Club in Porto Rotondo. Met een snelle interventie, in recordtijd naar volledig herstel.

Roep om Hulp

Tijdens onze overtocht van Corsica naar Sardinië hebben we schade opgelopen, met het roltouw van het grootzeil dat knapte. Het grootzeil is nu deels op de giek vastgebonden. We slaan daarom een nachtje in een baai over en varen meteen naar Porto Rotondo.

We bellen Marco van de Yacht Service Club alvast om melding te maken van de averij, zodat het herstel zo snel mogelijk kan aangevat worden, en we nog enkele mooie zeildagen kunnen meepikken. Als rasechte zeiler werkt dat argument ook wel bij Marco.

Marco helpt ons ook nog een plek te krijgen in het overvolle Porto Rotondo. Het is hoogseizoen. De dagprijs is schofferend, maar we hebben niet veel keuze.

Enkele uren varen en we arriveren in Porto Rotondo. Het is al later op de dag, en vandaag zal er niet veel meer gebeuren.

Een Snelle Interventie

De volgende ochtend staat Horace, een collega van Marco, om 9u aan de boot, om de situatie te evalueren. Omdat het roltouw volledig van onder het dek uitgetrokken is, moet het dek open. Er zal een polyester plaatje worden weggenomen alsook een plank uit de teakvloer, beide specifiek voorzien voor dit doel. De interventie kan al in de namiddag starten, en zal de volgende ochtend afgewerkt kunnen worden.

In de loop van de namiddag komt een team van drie personen, waaronder Horace, aan boord.

Nu Horace voortdurend in de buurt is, geeft dit ons de mogelijkheid ook een aantal andere, kleinere zaken aan te kaarten:

  • de zekering van de fokkenschoot, die afgerukt werd toen we ze een keertje vergaten los te maken voor het zeilen,
  • een spanner voor de zeereling waar de sluitingsring van de Pelican Hook loskwam en viel,
  • de vergrendeling van het luik van de zeilkamer, die gedeeltelijk losgekomen is,
  • een afstopper voor het toegangsluik van de cabine, die eveneens loskwam, en
  • een drukknop voor de kussens in de cockpit, jawel, losgekomen.

Hier en daar is er een wisselstuk te bestellen, maar deze zaken worden snel aangepakt en opgelost.

Tegen de avond ligt in elke sleuf opnieuw trekdraad en is het dek weer dicht, op wat verhardingstijd na.

Prélude

We voegen ook nog een oude bekende aan het lijstje toe. Het schilderij van Sandrine Berthon, dat we kochten in Bonifacio, wordt deskundig gemonteerd op de daarvoor voorziene plek. Hier de langverwachte onthulling van het pronkstuk.

Prélude noemt het, en het maakt deel uit van de collectie rond Les Mémoires du Vent. Dat wordt uitpakken op de boat shows.

De Capitainerie

De volgende voormiddag brengen we een bezoek aan de capitainerie, ondertussen onder gebracht in een gloednieuw gebouw.

We slagen erin de maand september, die geboekt was, maar door de boat shows in Cannes en Genoa niet gebruikt zal worden, in de weegschaal te leggen bij de onderhandelingen over prijs van ons verblijf, en halen zo toch nog een aanvaardbare deal binnen.

Capo Coda Cavallo

Ondertussen zijn alle werken uitgevoerd, tot zover mogelijk, en kunnen we weer het water op. De fok kunnen we niet gebruiken, omdat het zekeringspunt dat net hersteld is nog moet uitharden.

Marco en Horace volgen met de zodiac om het grootzeil mee te testen. Zo kunnen ze ook eens uitpakken met de acrobatie om aan boord te komen en er weer af te gaan. Het blijven jongens.

Zodra de jongens van boord zijn, zetten we koers naar Capo Coda Cavallo, ons nog welbekend van de post Kers op de Taart.

Reacties

  1. Prachtig kunstwerk I like It 😘hopelijk nu zonder veel problemen een voortzetting van jullie tocht zus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie hebben precies wel veel mooi weer zus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een beetje te weinig wind, en zonder fok, omdat de reparatie moet uitdrogen, is wel een handicap.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De Cirkel van Delos

A Fish Called Benoit

Opstarten na een Lange Winter